odağı değiştirin

“Rica ediyorum odağı değiştirin” demiş bi terapist;

“Uyku hapımı alabilir miyim?”

“Üzgünüm, size bu gece hap veremeyeceğim; çünkü hiç kalmamış ve ben yeni ilaç getirmeyi unuttum.”

“Peki şimdi nasıl uyuyacağım?”

“Sanırım bu gece hapsız denemek zorundasınız.” (Hasta, odasına çekilir, iki saat kadar yatağında kalır ve tekrar döner.)

“Uyuyamadım.”

“Pekala, neden odanıza dönüp yatağa uzanmıyor ve uyanık kalmaya çalışmıyorsunuz? Bakalım bütün gece uyanık kalmayı becerebilecek misiniz?”

“Deli olduğumu düşünürdüm ama siz de az değilsiniz.”

“Bir süre için deli olmak eğlenceli. Öyle değil mi?”

“Gerçekten kast ettiğiniz bu mu?”

“Ne?”

“Uyanık kalmaya çalışmak.”

“Elbette bunu kast ettim. Gidip deneyin. Bakalım bütün gece uyanık kalmayı bşarabilecek misiniz. Her turda size uğrayıp uyanık kalmanıza yardım edeceğim. Tamam mı?”

“Tamam.”

Ertesi sabah, kahvaltı yapması için uyandırmaya gittiğimde hala uyuyordu.

Yukarıdaki duruma Viktor Emil Frankl paradoksik niyet demiş. Pardoksik niyet’i ise şöyle açıklamış; odağını değiştirme, logoterapi çerçevesinde geliştirilen iki tekniktir. Paradoksik -çelişik- niyet, saplantılı-zorlanımlı ve fobik olaylarda etkili bir terapi yöntemidir.

Belli bir semptom, hastada, tekrar ortaya çıkabileceği konusunda korkulu bir beklenti yaratır. Ancak korku, her zaman için tam da korkulan şeyi yaratma eğilimi gösterir ve bu nedenle beklenti kaygısı, hastanın olmasından korktuğu şeyi tetikleme eğilimi gösterir. Böylece kendini sürdüren bir kısır döngü olarak fobi semptomu kamçılar ve semptomun yeniden ortaya çıkması fobiyi pekiştirir.

Yazı’yı Piktopet’ten kopiledim. Resimler ivrenç ve fikirleri ters gelecek bi blog olsa da faydalanılacak yazılar mevcut.

Bir Cevap Yazın

